شما اینجا هستید

شایعات فضای مجازی » شایعه سازی و موج سواری رسانه های غربی در پی سیل های اخیر

جاری شدن سیل از آغازین روزهای سال ۱۳۹۸ مردم تعداد زیادی از استانهای کشورمان را در شرایط بسیار دشوار قرار داد و موجب خسارت های سنگین جانی و مالی گردید.

در این حادثه مردم و تمامی دستگاههای ذیربط دولتی و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی،علمای شیعه و سنی، نمایندگان ولی فقیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیروهای امدادی مانند هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضور و تلاش های خود درصحنه امداد و کمک رسانی، کار بزرگ و تاثیرگذاری انجام دادند. در واقع تمام ارکان نظام به صورت هماهنگ و یکدل با صرفنظر از تعطیلات سال نو، کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه های مردم را در اولویت امور خود قرار دادند و با اقدامات جهادی و حضور شبانه روزی سعی کردند تا به بهترین نحو و در سریعترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند. این تلاش خالصانه و قابل تقدیر، میزان خسارت ها را کاهش داد ونشانگر این بود که ملت ایران از این امتحان الهی علیرغم مصائب آن، با وحدت و همدلی عبور خواهد کرد.

در این میان مقامات آمریکائی و رژیم صهیونیستی و رسانه های غربی از قبیل رادیو فردا و بویژه BBC و CNN سعی کردند با پاشیدن نمک به زخم ها و آلام مردم، با انتشار اخبار و تحلیل های ناامید کننده، نیروهای خدمتگذار را ناکارآمد خوانده و با القای وجود ناهماهنگی میان ارکان نظام ، دولت و نیروهای مسلح و همچنین ارتش و سپاه را در مقابل هم معرفی نمایند.

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳/۱/۹۸ در جلسه‌ای ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاههای امدادی، خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده را از نکات قابل توجه این حادثه خواندند.

اما گزارش رادیوزمانه به عنوان سخنگوی تبلیغات منفی غرب علیه ایران نوع دیگری بود و این رسانه بدون انتشار دقیق اظهارات رهبر انقلاب گفت: ” (آیت الله)خامنه‌ای در این جلسه در انتقاد از عملکرد دولت سخن گفت و اختلافات بین دولت و سپاه پاسداران را یک بار دیگر آشکار کرد. سامانه اینترنتی رادیو زمانه افزود: “جلسه ویژه با (آیت الله) خامنه ای در سایه اختلاف دولت با سپاه بر سر نحوه مدیریت بحران سیل سراسری برگزار شد.”

گزارش رادیو زمانه در حالی منتشرشد که در همین جلسه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از هماهنگی میان دستگاهها خبر داد و گفت: در این حادثه، همه دستگاهها و مسئولان آنها با ظرفیت کامل در خدمت مدیریت بحران قرار گرفتند و نیروهای مسلح همچون گذشته حضور تعیین کننده ای در بحران سیل داشتند.

سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به حضور نیروهای مسلح از ساعات اولیه وقوع سیل، تاکید کرد که همه اقدامات با هماهنگی دستگاههای مسئول و ستادهای مدیریت بحران انجام می شود. ‌ در همین رابطه رئیس جمهور نیز چندین نوبت از حضور به موقع نیروهای مسلح در صحنه سیل قدردانی کرد.

رادیو فردا، یکی دیگر از رسانه های آمریکائی نیز در تاریخ ۱۵ فروردین با انتشار یک خبر جعلی، درگیری سپاه با مردم سیلزده در خوزستان را مطرح کرد و گفت: در روستای شمریه در دهستان اسماعیلیه ، نیروهای مسلح با اهالی روستا درگیر شده اند.

این خبر سریعا با واکنش سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روبرو شد و سردار رمضان شریف خبر رادیو فردا مبنی برخورد یگان‌های این نیرو با مردم سیل‌زده در استان خوزستان را تکذیب کرد. وی انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها در این باره را «شایعاتی از سوی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» توصیف کرد. انتشار خبر جعلی رادیو فردا و وا کنش سخنگوی سپاه نشان داد که دشمن با هدف خاصی سناریوی تقابل مردم با نیروهای مسلح را بصورت عملیات روانی دنبال می کند.

سردار شریف توطئه خبری رسانه های معاند برای القای دوگانگی بین سپاه و ارتش را نیز عملیات روانی خواند و تصریح کرد: ارتش و سپاه متعلق به ملت عزیز ایران هستند؛ خون شهدای سپاهی و ارتشی این مملکت با همدیگر به زمین می ریزد و یک تعامل همگرا و هم هدف برای سپاه و ارتش به وجود آمده و کوچکترین زاویه ای برای ایجاد شکاف و اختلاف در مجموعه اداره کنندگان سپاه و ارتش وجود ندارد. وی تاکید کرد که قطعا دشمنان ما باید بدانند که از این سناریوی عملیات روانی طرفی نخواهند بست و دست آنها از پیش خوانده شده است.

در یک تحول دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز بعثت نبوی در جمع مسئولان نظام، روح همبستگی و حالت بسیج شوندگی مردم ایران را استثنایی دانستند و تصریح کردند: ” بحمدالله تلاش مردمی در این قضیه بسیار خوب بود؛ هم مردم وارد شدند و هم مسئولین با اتفاق کلمه و وحدت توانستند کارهای ابتدایی را انجام دهند؛ البته کارهای بسیاری باقی است،مردم عزیز به همکاری‌شان با مسئولین ادامه دهند که همکاری مردم حقیقتاً گره‌گشا است.”

رسانه های معاند این اظهارات روشن و آشکار را نیز نادیده گرفته و با تحریف بیانات رهبری، سعی کردند نارضایتی ایشان از ناکارآمدی مسئولین در کمک رسانی به سیل زدگان را القا نمایند.

این رسانه ها که با ترفندهای خاص و اجرای عملیات روانی در صدد بودند با سوء استفاده از وقوع سیل، از آب گل آلود ماهی بگیرند، نه تنها به ممانعت آمریکا از ارسال کمک های ایرانیان خارج از کشور از طریق حساب های جمعیت هلال احمر اشاره نکردند بلکه با انتشار اخبار کذب، امداد رسانی به مردم سیل زده از سوی نیروهای پرتلاش سازمان هلال احمر کشور را نیز کمرنگ مطرح نمودند. البته موضوع جلوگیری آمریکا از ارسال کمک های ایرانیان برای هلال احمر از سوی وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی کشور به صورت قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

در مجموع علیرغم فضاسازی های رسانه ای دشمنان ایران، همبستگی دولت و نیروهای مسلح و کمک های خودجوش مردم در حادثه سیل، نشان داد که همدلی مسئولین و رویکرد حمایتی مردم می تواند در مواقع بحرانی کارساز و خنثی کننده عملیات جنگ روانی دشمن باشد.

طبعا با تداوم این همبستگی و اتخاذ تدابیر لازم، موضوع مهمتری که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند نیز محقق خواهد شد. در واقع به گفته ایشان ” این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرح‌های مختلف آینده از جمله سدسازی‌ها، راه‌سازی‌ها، احداث راه‌آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده‌نگری لازم و جامع انجام شود.”

خبرآنلاین

قرارگاه سایبری رسام | سواد رسانه ای | امنیت اطلاعات | فضای مجازی