شما اینجا هستید
معرفی کتاب » معرفی کتاب تهدیدهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله

کتاب تهدیدهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله با تکیه بر آیات و روایات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و متخصصین نوشته علی محمدی، به بررسی شاخص‌ها و ویژگی‌های تهدید رسانه‌ای، رسانه در لغت و اصطلاح، انواع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

از جمله تهدیدها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

چگونگی ترویج شایعات خرافات سحر و جادو، دوستی‌های بین دختران و پسران، فراموشی یاد خدا و قیامت، ترویج عرفان‌های نو ظهور و دین‌هایی که به اسم اسلام، گسترش فحشاء و هم جنسی بازی، خود ارضائی، بدحجابی و آرایش در محیط‌های عمومی و ترویج اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و…، مصرف گرایی تجمل گرایی در کشورهای در حال توسعه، در بین مسلمانان برشمرد.

ماهواره‌ها و سایت‌ها اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی زمینه ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی را ترویج می‌دهند. و باعث غفلت از یاد خدا و تحریک شهوت می‌شوند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، تا به حال اثر مستقلی که این امر را بررسی و راهکارهای قرآنی آن را بررسی نماید در سایت‌های رسمی علمی ثبت نگردیده است. با توجه به گستردگی و دسترسی آسان اینترنت، روزانه ۲۰۰ سایت هرزه در دنیا راه‌اندازی می‌شود. آمارها و یافته‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۶ میلیون وب سایت با محتوای غیر اخلاقی در اینترنت وجود دارد. طبق آمارهای مراکز رسمی «میزان استفاده مردم ایران از رسانه ماهواره بیش از ۶۰ درصد است». این آمار، نشان می‌دهد که اثرگذاری ماهواره در ایران به مراتب بیشتر از چیزی است که تاکنون تصور ‌شده است.

رسانه‌ها می‌توانند اخلاق و رفتار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و حتی اشتهای تحصیلی ایجاد کنند و در بسیاری از مواقع بر پدرها، مادرها، معلم، مدرسه، کتاب و دفتر، در تربیت جوانان پیشی می‌گیرند، مطابق آمار اینترنت حدود ۱۰ درصد از پایگاه‌های اینترنت متعلق به پایگاه‌های فساد اخلاقی است و ۹۰ درصد از آن‌ها مربوط به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی است. اما متأسفانه ۹۰ درصد از جوانان گرفتار پایگاه‌های فساد اخلاقی موجود در اینترنت هستند. اعتیاد به اینترنت در بسیاری از مواقع از اعتیاد به مواد مخدر و معتادان که به اینترنت هستند خطرناک‌تر است. بیش از ۵۰ درصد از تخت‌های بیمارستان‌های کانادا و آمریکا مختص به بیماران روانی است و بیشتر بیماران روانی، افراد افسرده به‌ رغم سابقه کوتاه غرب در حمایت از حریم خصوصی، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حمایت از حریم خصوصی در حقوق اسلامی از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است. حریم خصوصی پیش از آن که در غرب و کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی حقوق بشر پیش‌بینی شود، با تأکید بسیار در منابع اسلامی مورد توجه بوده و در آیات متعددی از قرآن مجید بر لزوم رعایت حریم خصوصی اشخاص تأکید شده است. سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و سیره مسلمانان نیز سرشار از توصیه‌هایی در پرهیز از نقض مصادیق مختلف حریم خصوصی است.

برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانه‌ها حاکمیت و قدرت تعیین سرنوشت انسان‌ها را از آنان سلب و در اختیار خود گرفته‌اند و بر اندیشه، ادراک و احساس افراد مسلط شده‌اند. قرآن کریم در همه موضوعات دارای مطلب و بیان است، چرا که «تبیانا لکل شیء» بیان‌گر همه چیز است.

تهدید نرم مجموعه اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می‌شود. در واقع تمام تحولاتی که موجب شود تا اهداف و ارزش‌های حیاتی یک نظام سیاسی به خطر افتد یا باعث ایجاد و تغییر و دگرگونی اساسی در عوامل تعیین‌ کننده‌ی هویت ملی و دینی یک کشور شود، تهدید نرم به شمار می‌آید.

در بخشی از کتاب تهدیدهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله با تکیه بر آیات و روایات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و متخصصین می‌خوانید:

امروزه تبلیغ در فضاهای مجازی توسط فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی به یکی از شیوه‌های موثر جذب آن‌ها تبدیل شده است. در این پروسه افراد ناآگاه با حضور در چت روم‌ها و فضاهای ارتباطی و با در اختیار قرار دادن مشخصات و راه‌های ارتباطی خود، موجب می‌شوند که افراد ناشناس در چهره‌ای موجه اما با اهدافی شوم و پلید به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار نمایند. این شیوه مدتی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های جذب در گروه‌های انحرافی مطرح شده است.

پدیده فرقه‌های عرفانی، به عنوان آفتی مهم فرا روی نظام اسلامی است که نیازمند باز پژوهی و آسیب‌شناسی عمیق و همه جانبه و گسترده است و جا دارد چهره‌ها و نهادهای فرهنگی با روش‌های علمی و آماری به تبیین زوایای مختلف آن همت گمارند.

فرقه‌ها، گروه‌هایی هستند که با فاصله گرفتن از اعتقادات رایج و مرسوم در یک جامعه به تدریج به انزوا کشیده می‌شوند و ماهیت خویش را در جدایی از جامعه تعریف می‌کنند.

در چند دهه اخیر مهم‌ترین جریانی که چالش جدی برای نظام استبداد جهانی ایجاد کرده، جریان معنویت‌گرایی و بازگشت به دین بر اساس مدل اسلام اهل بیت (ع) اسلام است. در مقابل این جریان فرقه‌های عرفانی با هدف مدل‌سازی برای جلوگیری از گسترش معنویت در غرب و مقابله با دین و دین‌گرایی و ایجاد جریان موازی در مواجهه با مدل جمهوری اسلامی به وجود آمده‌اند. در واقع این فرقه‌ها وظیفه دارند تا روند وضعیت سلطه‌گرایانه غرب را تداوم داده و گفتمان سلطه پذیرانه در حیات طبیعی معاصر جهت مقابله با اسلام ناب محمدی (ص) را استمرار دهند.

فهرست مطالب

فصل اول
۱- مقدمه
۱-۲- پیشینه
۱-۳- شاخص‌ها و ویژگی‌های تهدید رسانه‌ای
۴- ۱- رسانه در لغت و اصطلاح
۱-۵- انواع رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی
۱-۵-۱- انواع رسانه‌ها
۱-۶- مصادیق بارز رسانه‌های نوین (فضای مجازی)
۱-۶-۱- ماهواره
۱-۶-۲- اینترنت
۱-۶-۳- شبکه‌های اجتماعی
۱-۷- اهمیت یادگیری سواد رسانه‌ای
۱-۸-وظایف اجتماعی وسایل ارتباط جمعی
۱-۹- علل گرایش به رسانه‌های سایبر
۱-۱۰-اهداف آموزش سواد رسانه‌ای
۱-۱۱-راه‌های درست استفاده کردن از فضای مجازی
۱-۱۲-اصطلاحات و واژه‌گان رسانه در قرآن و روایات

خلاصه فصل اول

فصل دوم: تهدیدهای فضای مجازی (اینترنت شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها)
۲-۱- مقدمه
۲-۲- ترویج شایعات خرافات و سحر
۲-۲-۱- شایعات
۲-۲-۲- عوامل گسترش اخبار و پیام‌های ناموثق
۲-۲-۳- فرق مفهوم کذب و دروغ با شایعه
۲-۲-۴-شایعات از منظر آیات و روایات
۲-۲-۵- انواع شایعات تفرقه افکن
۲-۳- ترویج سحر
۲-۳-۱- سحر در آیات و روایات
خداوند می‌فرماید
۲-۴-ترویج عرفان‌های نو ظهور و دین‌های که به اسم اسلام درست شده اند
۲-۴-۱- مقدمه
۲-۴-۲-اهداف فرقه‌های نوظهور
۲-۴-۳-شیوه‌های فرقه‌های نوظهور
۲-۴-۴-روشنگری درباره فرقه‌های انحرافی
۲-۴-۵-بدعت از منظر آیات و روایات
۲-۵- ترویج دوستی دختران و پسران
۲-۵-۱-نقش دوست در سرنوشت انسان‌
۲-۶- ترویج مصرف گرایی در کشور‌های در حال توسعه مثل ایران
۲-۶-۱- مقدمه
۲-۶-۲- روش‌های تاثیرگذاری یک پیام تبلیغات
۲-۶-۳-یک راه درمان اساسی (جراحی) اقتصاد کشور
۲-۷- غفلت ازیاد خدا و معاد و یاد امام زمان (علیه السلام)
۲-۸- ترویج فحشاء و هم جنس بازی و خود ارضائی
۲-۸-۱-نکاتی درباره شیطان و چگونگی توفیق رهای از دام شیطان
۲-۸-۲- نکاتی درباره زنا
۲-۸-۳-اسلام براى پیشگیرى از زنا، برنامه‌هایى ارائه داده است، از قبیل
۲-۸-۴- لباس تقوی پوشش زیبا برای شهوت
۲-۸-۵-ازدواج و نماز دو وسیله بازدارنده تهدیدهای فضای مجازی
۲-۸-۶-نگاه‌هاى حرام
۲-۸-۷- افزایش تمایلات همجنس گرایانه و خود ارضایی
۲-۹- ترویج اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
۲-۹-۱- حرمت شراب در آیات و روایات
۲-۹-۱-۲- حرمت شراب درورایات‌
۲-۱۰- ترویج بد حجابی و آرایش در محیط‌های عمومی
۲-۱۰-۱- مرز نیکی مرد به همسر
۲-۱۰-۲- حیاء و عفت و حجاب
۲-۱۰-۳-آسیب‌های بدحجابی را در چهار عرصه‌ی کلی طبقه‌بندی می‌کند
۲-۱۱- ترویج بازی‌های رایانه‌ای خشن و توهین آمیز به مقدسات الهی
۲-۱۱-۱- ویژگی‌های بازی‌های رایانه‌ای
۲-۱۱-۲- انواع بازی‌های رایانه‌ای
۲-۱۱-۳- عوارض
۲-۱۱-۳- چند نمونه‌ای از بازی‌های رایانه‌ای (پر مخاطب دنیا)
۲-۱۱-۴-چند بازی ایرانی
‌۲-۱۲-یکی دیگر از تهدید‌های فضای مجازی هکرها هستند.
۲-۱۲-۱- تعریف هکرها
۲-۱۲-۲- نمونه‌های از اقدامات هکرها
۲-۱۲-۳- راهکارها برای مقابله با نرم‌افزارهای جاسوسی
۲-۱۲-۴- سلاح‌های جنگ سایبری cyber warfare
۲-۱۳- ریشه یابی انحرافات
۲-۱۳-۱-هوى‌پرستى از نظر قرآن و روایات
۲-۱۳-۲- تسلیم مقام نبوت نبودن‌
۲-۱۳-۳- امورى که موجب غفلت مى‌شوند
۲-۱۴- راهکار محو فساد رسانه ای

فصل سوم: راهکارها
مقدمه
۳-۱-راهکارهای قرآنی و روایی مقابله با تهدیدهای رسانه‌های نوین
۶- معرفت افزایی درباره امام زمان علیه‌السلام و اهداف امام زمان)
۷- تقویت دانش دشمن شناسی
۳-۱- راه‌کارهای قرآنی و روایی مقابله با تهدیدهای فضای مجازی
۳-۱ -۱- ترویج فرهنگ اسلامی و تربیت معنوی خانواده
۳-۱-۲- پند گیری از داستان‌های قرآنی
۳-۱-۳-اعطای بینش و اصلاح نگرش در مورد خالق و معبود واقعی
۳-۱-۴-اعطای بینش و اصلاح نگرش در مورد حقیقت دنیا
۳-۱-۵- اعطای بینش و اصلاح نگرش در مورد مرگ و برزخ و قیامت و تجسم اعمال
۳-۱-۶- معرفت افزایی درباره امام زمان علیه السلام و اهداف امام زمان
۳-۱-۷- تقویت دانش دشمن شناسی
۳-امیدواری به قدرت نرم ایران و گسترش آن
۵-وارد کردن فرهنگ اسلامی در بستر اصلی زندگی مردم به ویژه دانشگاهیان
۶- ارتباط آگاهانه و رو در رو با مردم توسط علماء
۸-شناسایی روش‌های جدید تهاجم فرهنگى علیه انقلاب و مقابله با آن‌ها
۹-اعتقاد بهاین که جنگ و کارزار نرم به نفع ماست.
۳-۲- راه کارها در رهنمود‌های مقام معظم رهبری (دامه ظله) (در مقابله با تهدیدهای فضای مجازی)
۳-۲-۱- توضیح مسئولین درباره عملیات روانی دشمن برای مردم
۳-۲-۲- استفاده از فضای مجازی برای رشد و تعالی انسان
۳-۲-۳-امیدواری به قدرت نرم ایران و گسترش آن
۳-۲-۴- تشکیل اتاق فکر‌ی برای مقابله تهدید‌های فضای مجازی
۳-۲-۵-وارد کردن فرهنگ اسلامی در بستر اصلی زندگی مردم به ویژه دانشگاهیان
۳-۲-۶- ارتباط هنرمندانه رو در رو با مردم توسط علماء
۳-۲-۷-یادگیری تکنولوژی‌های جدید توسط روحانیون و تبلیغ دین با آن
۳-۲-۸- شناسایی روش‌های جدید تهاجم فرهنگى علیه انقلاب و مقابله با آن‌ها
۳-۲-۹- اعتقاد به این که جنگ و کارزار نرم به نفع ماست.
۳-۲-۱۰-تقویت و پربار کردن فعالیت‌های هنری و فرهنگی
۳‌ -۲-۱۱- اتحاد مردم و جریان‌های سیاسی و دوری از اختلاف و تردید و بدبینی
۳ -۲-۱۲- امید به آینده و دیدی خوشبینانه همراه با اعتماد به نفس به دور از نا امیدی
۳-۲-۱۳- راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی آزاد
۳-۲-۱۴- بصیرت آحاد جامعه و به ویژه نخبگان
۳-۲-۱۵-‌ ایستادگی و عدم سازش در برابر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی
۳-۲-۱۶-راه کارهای کلی دیگر مقابله با جنگ نرم در فرمایشات مقام معظم رهبری
۳-۳-راه کارها از نظر متخصصین فضای مجازی
۱۶- تشکیل حکومت جهانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران
۳-۳-۱- راه‌اندازی بسیج شبکه‌ای با استفاده از پتانسیل اینترنت
۳-۳-۲-ترویج ارزش‌ها و باورهای اسلامی در جامعه و هنجارها در محیط خانواده
۳-۳-۳-پذیرش وجود جنگ
۳-۳-۴-روشنگری
۳-۳-۵-تقویت دانش دشمن‌شناسی
۳-۳-۶-رفع آسیب‌ها
۳-۳-۷-امیدواری به پیروزی
۳-۳-۸-تبیین ابعاد قدرت نظام جمهوری اسلامی
۳-۳-۹-استفاده تمام عیار از هنر
۳-۳-۱۰- تاسیس مراکزی برای ترویج قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
۳-۳-۱۱-تهیه طرح جامع تعلیم و تربیت اسلامی
۳-۳-۱۲- تهدیدشناسی جنگ نرم
۳-۳-۱۳- استفاده از روش‌های رسانه‌ای
۳-۳-۱۴-حمایت مالی از تعمیق قدرت نرم نظام در محیط‌های مجازی
۳-۳-۱۵-قانونمند کردن نظام جامع دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
۳-۳-۱۶- تشکیل حکومت جهانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران
۳-۳-۱۷-فیلتر کردن سایت‌های نا مناسب و ایجاد فضاهای مثبت در فضای مجازی
۳-۴-۱- مقدمه
۳-۴-۲- اتفاقات واقعی از اینترنت وشبکه‌های اجتماعی و ماهواره
نتیجه‌گیری
منابع

 

تعداد صفحات: ۳۱۳ صفحه

قرارگاه سایبری رسام | سواد رسانه ای | امنیت اطلاعات | فضای مجازی