شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرنها پیش که گرد آتش مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.
بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید ابتدا سه مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم:
- شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
- سرویسهای ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
- سرویسهای دیجیتال ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)
تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزهی انسان شناسی اجتماعی فعالیت میکرد، ابداع شد.
او تحقیقی در مورد گروههای اجتماعی در بخشی از نروژ انجام میداد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن تحقیق برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزمهای ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.
اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، میتوانیم بگوییم:
شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود میآیند که ساختاری از گرههای مرتبط به هم شکل میگیرند.
هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.
شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعهی ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.
شاید برای شما جالب باشد که یکی از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایتها (در بحث #سئو) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گرههای آن را به جای انسانها، صفحات وب تشکیل میدهند.
- کد خبر 11420
- 389 بازدید
- پرینت